O autorovi

[kuci]

Na této stránce se dočtete něco o mě. Vlastně původně měl být celý tento web jenom o mě, ale zjistil jsem, že by to byla nuda. Nuže, tady je mé stručné představení, životopis a inzerát do seznamky v jednom :-).

Jmenuji se Petr Bílek a narodil jsem se v Kladně ve dvacátem století. Nyní žiji a pracuji v Praze. Mám jednoho nepovedeného bratra. Vystudoval jsem Střední průmyslovou školu v Kladně, obor Pozemní stavitelství. Pak jsem šel na ČVUT-Fsv na obor Konstrukce a materiál, později jsem přestoupil na obor Systémové inženýrství ve stavebnictví a inženýrské výstavbě.
Na ČVUT jsem se poprvé dostal do užšího kontaktu s počítači a zalíbilo se mi to natolik, že jsem zahodil mnoho let studií stavařiny, zběhl k počítačům a začal se živit jako programátor, jestli se to dá říct o péhápkářích. (To je ta romantičtější verze, někdo by mohl říct, že sem se na tu školu prostě vyfláknul.) Alespoň jsem si dodělal Dis. V současné době pracuji v CDI.CZ.

Pár knížek, které jsem v poslední době přečetl.

Návrhové vzory
528 stran
Programming Game AI by Examples
500 stran
Beginning Java Game Programming, Second Edition
346 stran
Perl pro zelenáče II
224 stran
JUnit pocket guide
120 stran
Algoritmy Datové struktury a programovací techniky
352 stran
Java 6 Výukový kurz
536 stran
JavaScript a Ajax
360 stran
Mistrovství v PHP 5
656 stran
Co programátory ve škole neučí
360 stran
Začínáme programovat v jazyce Python
472 stran
OOP Objektově orientované programování bez předchozích znalostí
224 stran
Právo na internetu
160 stran
Rozumíme C++
412 stran
C++ Standardní knihovna a STL
744 stran
Mistrovství v C++, 2. aktualizované vydání
1028 stran
Linux – kapesní průvodce administrátora
192 stran
Linux – Kompletní příručka administrátora
880 stran
Java bez předchozích znalostí
280 stran
Naučte se programovat počítačové hry za 24 hodin
424 stran
Perl – kompletní kapesní průvodce programátora
134 stran
Pasti a propasti jazyka C++, 2. aktualizované a rozšířené vydání
376 stran
Učíme se programovat v jazyce Assembler pro PC
232 stran
Naprogramujte si vlastní hru v Macromedia Flash MX 2004
224 stran
Macromedia Flash MX 2004
608 stran
Připojujeme se k Internetu
192 stran
Hacking bez tajemství: Linux
660 stran

Zábava

Člověk nemůže prosedět celý život jenom u počítače, takže se snažím věnovat i jiným koníčkům, na které, bohužel, moc času nezbývá.

Baví mě rekreační sporty, takže občas běhám (pomalu, zato krátce), zajdu do fitka (ale vidět to na mě není), chodím na kolečkových bruslích (jezdit ještě neumím), nebo hraju šachy, když se najde soupeř. (Nikdo semnou nechce hrát, protože všechny porážím). Taky si rád zahraju kulečník, přečtu nějakou sci-fi nebo historickou literaturu, podívám se na dobrý film a rád trávím čas ve společnosti přátel. Nekoušu.

Najdou se i jiné koníčky, ale nemusíte o mě vědět všechno :-).

         ___     _,.--.,_ 
      .-~   ~--"~-.   ._ "-.
     /      ./_    Y    "-. \
    Y       :~     !         Y 
    lq p    |     /         .|
 _   \. .-, l    /          |j
()\___) |/   \_/";          !
 \._____.-~\  .  ~\.      ./ 
            Y_ Y_. "vr"~  T 
            (  (    |L    j
            [nn[nn..][nn..]

Uhodněte mé oblíbené zvíře :)

317949 registrovaný uživatel Linuxu

Jsme rozlišeni přízvukem svých zájmů, svých věr a svých názorů, ale žádná různost nemůže zastřít základní potřebu nás všech, potřebu svobody a vývoje.
-- Vladislav Vančura

Recenze knih

Zde jsou minirecenze knih, které jsem přečetl. Některé recenze jsem psal až měsíce poté, co jsem knihy přečetl, ale věřím, že jsem si ještě správně pamatoval o čem ty knihy vlastně byly :-).

PS: né že bych v poslední době nic nepřečetl, ale spíš než knihy čtu online manuály. A ty sem nechci dávat, protože by si někdo mohl myslet, že když jsem si něco přečetl, tak tomu také rozumím. A ještě by mi pak zase nabízel práci :D.

Návrhové vzory

Kniha je psaná formou rozhovoru. Zprvu jsem k tomu přistupoval s nedůvěrou, ale nakonec musím uznat že je to čtivě. Informace jsou dobře roztříděné a podávané po lžičkách, takže se dobře konzumují. Česky psané zdrojové kódy se taky dají přežít.

Kniha o sobě tvrdí, že návrhové vzory vykládá nezávysle na programovacím jazyku s tím, že příklady jsou v Javě. S tím už souhlasit moc nemohu, ale i kdyby … příklady tvoří půlku knihy a hodně místa je věnováno vysvětlování specialit jazyka Java.

Závěr: pokud umíte nebo se učíte programovat v Javě, knihu vřele doporučuji. Pokud ne, kupte si jí, ale na vlastní riziko.

Programming Game AI by Examples

Výborná kniha o umělé inteligency pro hry. Zdrojové kódy ke knize jsou v C++, ale pro zájemce jsem je přepsal do Javy. (Klikněte na knihu pro více informací).

Beginning Java Game Programming, Second Edition

Kniha je dobrá, pokud nevíte o programování her zhola nic, nebo nevíte nic o tom, jak v Javě vykreslit obrázek, přehrát zvuk a další pro vývoj hry potřebné drobnosti.

Probraná látka zůstává ve všem tak nějak jen na povrchu, takže je jednoduchá. Ale pokud nejste úplný začátečník, moc vám toho nedá.

Perl pro zelenáče II

Výborná, vtipně napsaná kniha, která jen tak nezastará. Pro seznámení s Perlem ideální.

Jen na dvou místech jsem pocítil, stáří této knihy. Jednak při popisování vestavěného debuggeru (některé příkazy jsou dnes pod jinými písmeny) a pak hned na začátku při zmínce o perlcc. Dnes se používá pp, který nainstalujete pomocí:

aptitude install libpar-parker-perl

nebo přímo z cpan:

cpan PAR::Packer

JUnit pocket guide

Krátký, ale srozumitelný úvod do JUnit testování. Je to dobrý začátek s JUnit testy, ale určitě je potřeba po přečtení této knihy pokračovat v hledání informací o JUnit testech v dalších knihách nebo tutoriálech na webu.

Algoritmy Datové struktury a programovací techniky

Kniha obsahuje popis zajímavých a užitečných algoritmů. Bohužel, je plná chyb, způsobených pravděpodobně překladem, které mnohdy velice stěžují pochopení (třeba když vám „zmizí“ kus matematického vzorečku, tak to naštve). Chyb je v této knize nadstandardně mnoho, takže jí nemohu s klidným svědomím doporučit.

V knize se také na některých místech předpokládá „vyšší matematika“ (znalost derivací a integrálů). Sice se bez ní většinou obejdete, ale myslím že to stojí za upozornění.

V knize je také zmínka o patentu formátu GIF, který již v roce 2003 expiroval (a to byla překládána v roce 2004!), ale co se týče algoritmů, tak ty snad zastarelé nejsou :).

Závěrem dodávám, abych nebyl jen kritický, že popisované algoritmy jsou v programátorské praxi dobře známé a hojně využívané, tudíž je dobré si o nich něco nastudovat. To je asi jediný klad této knihy.

Java 6 Výukový kurz

Tato kniha mne docela zklamala. Asi jsem od ní čekal příliš. Nicméně úplně špatná není. Ze začátku je výklad podáván srozumitelně a po lžičkách, některé pozdější kapitoly jsou naproti tomu skoro zbytečné (například z kapitoly o programování grafiky ve Swingu se nedozvíte nic praktického krom toho, že to jde).

V zásadě to ale není špatná kniha, takže pokud nemáte po ruce nějakou lepší …

JavaScript a Ajax

Velmi dobrá kniha, která vás naučí dělat s JavaScriptem zázraky :-) Sem tam jsou už některé informace zastaralé. V počítačovém světě prostě všechno letí kupředu tak rychle …

Mistrovství v PHP 5

Velmi tlustá kniha o PHP 5, která by zase až tak tlustá nemusela být. Občas totiž zabíhá do míst, které možná autoři považují za zajímavé, nebo důležité, ale já ne :-). Určitě by se některým místům dalo vyhnout, ale jinak je to kniha jasná a srozumitelná.

Pokud to myslíte s PHP vážně, přečtěte si jí. Pro úplné začátečníky to ale asi není.

Linux administrace serveru Apache

Skvělá kniha, k tomu není co dodat. Už také není úplně nejaktuálnější, ale 99% informací je stále platných.

Co programátory ve škole neučí

Takové zajímavé povídání o tom všem okolo programování. Její přečtení vám určitě něco dá. Nebudou z vás lepší programátoři, ale manažeři určitě :-)

Začínáme programovat v jazyce Python

Kniha poměrně dobrá, jen je znát, že už není nejnovější. Některé informace nejsou zcela aktuální, ale většina probírané látky, která je určena pro začátečníky, zůstává v platnosti. Mohu doporučit. (A nejen proto, že jsem k druhému vydání této knihy dělal korekturu :-).

OOP Objektově orientované programování bez předchozích znalostí

Stručný úvod do OOP. Pokud s OOP začínáte, přečtěte si jí (ale alespoň dvakrát!).

Právo na internetu

Tahle kniha by se dala shrnout jednou větou asi takto: většina problémů je nejasná, uvidíme až jak dopadne nějaký precedens.

Nejspíš je dnes právo na internetu opravdu taková šedá zóna, ale od knihy tohoto typu jsem čekal nějaké světlo na konci tunelu. Místo toho se dozvíte jen pár praktických informací, jinak je to celé spíše takové zamyšlení pro právníky. Kniha mě zklamala.

Rozumíme C++

Poměrně stručná (na to co C++ všechno obnáší) kniha o C++. Probírá však všechny důležitá jasnou a přátelskou formou, takže doporučuji.

C++ Standardní knihovna a STL

Na můj vkus zbytečně tlustá kniha, pro někoho ale může být tak podrobný popis každé funkce (byť jsou podobné jako vejce vejci) přínosné. Určitě je to kniha, která by neměla chybět v knihovně programátora C++.

Mistrovství v C++, 2. aktualizované vydání

Pokud se nezaleknete počtu stran, pak mohu knihu vřele doporučit.

Linux – kapesní průvodce administrátora

Malá příručka, která stručně a jasně popisuje to, co by měl vědět každý, kdo s linuxem pracuje. Nicméně, při její velikosti nemůžete čekat žádné zázraky.

Úplným začátečníkům bych jí nedoporučil (je příliš stručná), pokročilí uživatelé už 98% z knihy budou znát, takže jestli jste někde mezi, je to kniha pro vás :-).

Linux – Kompletní příručka administrátora

Docela dobrá kniha. Doporučuji prolistovat obsahem a pokud v něm najdete to, co vás zajímá, knihu si pořídit.

Java bez předchozích znalostí

Děs, běs. Kniha je ze začátku čitelná a jasná, ale později se stává výklad příliš stručný a neúplný. Nedoporučuji!

Naučte se programovat počítačové hry za 24 hodin

Velmi zajímavá a zábavná kniha. Obsahuje sice pár chyb (jedna dokonce způsobuje padání programu, ale čtenář znalý C++ chybu snadno odhalí), ale jinak je velmi poučná. Dostanete od ní přesně to, co slibuje. PS: Jedna výuková hodina != 60 minut!

Perl – kompletní kapesní průvodce programátora

Velmi stručný průvodce, který vás rychle a bez zbytečné omáčky naučí používat Perl tak, že budete schopni zpracovávat texty, pracovat se soubory i tvořit moduly. Na tak malou knihu slušný výkon, ale zázraky se od ní, kvůli jejímu rozsahu, také čekat nedají. Svůj účel (seznámení s Perlem) však plní dobře.

(Škoda jen těch několika tiskových chyb, které člověku zamotají hlavu).

Knihu bych doporučil těm, co už nějakou zkušenost s programováním mají a chtějí se rychle seznámi s Perlem. Pokud se chcete Perl opravdu naučit, pak se raději poohlédněte jinde.

Pasti a propasti jazyka C++, 2. aktualizované a rozšířené vydání

Dobrá kniha, doporučuji.

Učíme se programovat v jazyce Assembler pro PC

Dobrý úvod do Assembleru. Po přečtení budete sice stát teprve na začátku, ale pro seznámení se je to kniha čitelná a srozumitelná.

Naprogramujte si vlastní hru v Macromedia Flash MX 2004

Srozumitelné, jasné, čtivé, co víc si přát.

Macromedia Flash MX 2004

Srozumitelná a jasná kniha, kterou prolétnente, ani nebudete vědět jak. Bohužel, dnes už trochu zastaralá.

Připojujeme se k Internetu

Kniha obsahuje plno pravdivých informaci, praktických už méně. Ale třeba to pro někoho bude přínosné čtení (spíš ne).

Hacking bez tajemství: Linux

Zajímavé čtení, ale není vhodné pro začátečníky. Doporučuji nejdříve přečíst nějaké knihy o administraci linuxu a pak se teprve k této knize vrátit.

Komentář Hlášení chyby
Created: 11.9.2005
Last updated: 14.9.2017
Tato stánka používá ke svému běhu cookies, díky kterým je možné monitorovat, co tu provádíte (ne že bych to bez cookies nezvládl). Také vás tu bude špehovat google analytics. Jestli si myslíte, že je to problém, vypněte si cookies ve vašem prohlížeči, nebo odejděte a už se nevracejte :-). Prohlížením tohoto webu souhlasíte s používáním cookies. Dozvědět se více..